Bloggares dåliga ordförråd!!!

Det är helt otroligt vilket dåligt ordförråd bloggare har.

Ett ord som jag stör mig enormt på är: Random.
Varför måste var och varannan bloggare använda sig av ordet random när de ska beskriva något. Om de har köpt en tröja i någon "random" butik, betyder det att de skäms för att skriva i vilken affär de har köpt den? Eller? Det är så jag uppfattar ordet. Dessutom så vill ju ofta de personer som använder ordet RANDOM visa att de har fett mycket knash och är herren på täppan. Om de då inte vill hamna på "random-listan" så behöver de väl inte publicera tröjan alls. Nej just ja, de är ju tvungna att publicera att de har råd att spendera flis. Då spelar det ingen roll om det är något "random" de lägger sina pengar på. För flis har de ju uppenbarligen. :)

Ett annat ord är: Skitbutik. Men vafan... om du tycker att butiken är skit, vad i guds namn handlar du där för då?

En annan sak som är enormt störande när man läser inlägg är den ytterst dåliga svenskan (fett mycket knash.. haha) de använder sig av. En hel hög av toppbloggarna har så dålig grammatik och stavning så det känns som att hjärnan hakar upp sig som en repig skiva när man läser deras inlägg. Här sitter en yngre generation som ska lära sig att uttrycka sig väl i svenska språket och följer deras bloggar nitiskt. Det är inte så konstigt när ungdomarna i skolan särskriver på svenska, vet inte hur man använder propositioner på rätt sätt eller vet inte när man ska använde DE eller DEM i en mening. De spenderar ju sin "läsar"-tid surfandes på bloggar istället för att förlora sig själva i en ungdomsroman.

Nej jag hade varit gladare om de la ner lite mer tid på sina inlägg istället för att bara skapa publicitet. Foki som flyttade till Sverige för inte så många år sedan är faktiskt den som hanterar svenska språket bäst bland toppbloggarna. Hon är duktig, men hur kan det komma sig? Är det så att de som är uppvuxna i Sverige är så jäkla RANDOM att de inte engagerar sig?

/Jen


Kommentarer
Postat av: Bim HD

Tänk - jag håller helt med dig ;)

Jo, det kan finnas någon enda där ute som har problem med dyslexi, men alla? Och ibland kan fingrarna slinta på tangenterna - för oss alla... Även om jag försöker läsa igenom texten (ofta flera gånger) innan jag publicerar... Men, jag blir som ofta rätt irriterad när de inte ens klara att skriva jättebra, utan att det blir jätte bra, gah!!! Där var jag tom snäll, hihihi...

Må så grankott...

ngn som däremot leker med ord, eller nya ord - tyvärr? och prickar är till för att få folk att tänka till lite själva. Behöver vi inte lite tänk i dessa dagar när vi matas med allt via ögon och öron enbart???

2009-12-12 @ 14:54:11
URL: http://sjoebacka.se/wordpress
Postat av: FRIDAHCHARLOTTA

**



oh, så fyndigt :)

2009-12-12 @ 20:42:35
URL: http://fridahcharlotta.blogg.se/
Postat av: LIENE

Bra inlägg=)

2009-12-13 @ 10:35:14
URL: http://lienes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0